Globalisasi dalam Pendidikan
Definisi
Globalisasi merujuk kepada proses yang membolehkan pasaran kewangan dan pelaburan untuk beroperasi di peringkat antarabangsa, sebahagian besarnya adalah hasil daripada pembatalan kawal selia dan peningkatan komunikasi secara berkesan (Collin kamus, 2013). Menurut Financial Time Lexicon (2013), globalisasi menerangkan proses di mana ekonomi serantau dan negara, masyarakat dan budaya telah menjadi bersepadu melalui rangkaian perdagangan global, komunikasi, imigresen dan pengangkutan.
Globalisasi juga menyediakan platform untuk semua orang tanpa mengira bangsa, kaum, warna kulit, status dan latar belakang untuk bersaing secara adil dalam mana-mana bidang. Globalisasi telah membawa kedua-dua kesan positif dan negatif dalam banyak aspek kehidupan kita terutamanya pendidikan. Ini kerana pendidikan adalah salah satu bidang yang banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan perlu menyesuaikan diri dengan perubahan pesat di seluruh dunia.
Isu-Isu Semasa dalam Globalisasi Pendidikan
Impak globalisasi terhadap sektor pendidikan adalah seperti berikut:
·
Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai
bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa.
·
Pendidikan di negara ini terbuka
kepada dunia luar di mana universiti-universiti asing
dibenarkan
untuk menubuhkan cawangan mereka di sini.
·
Peluang untuk melanjutkan pelajaran
ke peringkat tinggi akan meningkat apabila banyak kolej
swasta dan
universiti telah ditubuhkan.
·
Penekanan dalam penilaian dan
penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK) dalam
proses
pengajaran dan pembelajaran.
·
Internet sebagai sumber maklumat dan
komunikasi.
·
Peranan guru-guru di dalam kelas
lebih kepada pemudah cara.
·
Guru perlu celik ICT dalam
menjalankan kerja-kerja pentadbiran.
·
Pelajar-pelajar kita mampu bersaing
dalam pasaran buruh global.
·
Persaingan yang adil di kalangan
institusi pengajian tinggi.
·
Pembelajaran sepanjang hayat boleh
dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.
·
Perkongsian pengetahuan terutamanya
penemuan baru hasil kajian yang dilakukan di seluruh
dunia.
·
Membolehkan pencapaian matlamat
pendemokrasian pendidikan apabila setiap orang diberi
peluang
pendidikan.
Cara-cara Menangani Globalisasi dalam Pendidikan
Kesan globalisasi kepada pendidikan telah mencabar proses pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia kerana kita perlu menyesuaikan diri dan mengikuti trend di seluruh dunia supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Cabaran-cabaran yang dihadapi adalah seperti berikut:
·
Keperluan untuk mengamalkan
pembelajaran berterusan
·
Penggunaan teknologi maklumat dan
komunikasi
·
Pentadbiran pendidikan
·
Pembangunan identiti pelajar
·
Kualiti Guru
·
Keperluan untuk mengubah kurikulum
selaras dengan peluang globalisasi
·
Guru-guru tidak bersedia dengan
perubahan terutamanya dalam aspek penggunaan ICT dalam
proses
pengajaran
·
Peningkatan dalam beban kerja
·
Sikap guru dalam pengajaran di zaman
global
·
Perubahan yang pesat dalam pendidikan
akibat globalisasi
·
Pengaruh negatif kepada identiti
pelajar
·
Budaya sekolah tidak menyokong
peluang pembelajaran cara global
Cara-Cara
Menangani Globalisasi dalam Pendidikan.
Sekolah dan guru-guru bertanggungjawab dalam menghasilkan pelajar-pelajar yang mampu untuk bersaing dalam era globalisasi ini. Pelajar perlu mengamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat dan pembelajaran yang berterusan bagi membolehkan mereka terus berada dalam perubahan yang pesat ini. Guru-guru perlu melengkapkan pelajar dengan keupayaan untuk berkomunikasi secara lisan dan dalam bentuk bertulis dengan menggunakan bahasa antarabangsa seperti Bahasa Inggeris supaya mereka dapat berinteraksi dan berkomunikasi di peringkat antarabangsa. Untuk melibatkan diri secara global, pelajar perlu menguasai kemahiran TMK kerana TMK adalah satu bidang yang pesat berubah. Sekolah dan guru-guru perlu memastikan bahawa kurikulum masa kini membolehkan pelajar menguasai kemahiran kognitif yang berguna dalam menyelesaikan tugas-tugas yang kompleks dan mencabar, di samping menyelesaikan masalah serta menjana pengetahuan baru untuk inovasi. Selain itu, adalah menjadi tanggungjawab guru untuk menekankan aspek etika dan moral serta menyedari kesan negatif penggunakan ICT dalam zaman globalisasi ini.
Impak Globalisasi
Penggunaan
bahasa Inggeris
• Bahasa ilmu dan bahasa pengantarabangsaan
• Digunakan sebagai bahasa komunikasi untuk
berkongsi ilmu
• Perubahan peranan guru sebagai fasilitator dan
bukan penyampai ilmu sepenuhnya.
Persaingan
sihat dalam institusi pengajian
• Meningkatkan mutu pendidikan
• Menghasilkan reka cipta inovatif.
• Mewujudkan mata pelajaran baharu - Reka bentuk
Menyediakan
peluang-peluang pendidikan
• Pendidikan jarak jauh
• Memperkembang bidang ilmu
Kesan
• Aliran tenaga buruh atau sumber manusia
• Meningkatkan pelajar yang berkemahiran tinggi.
• Mampu bersaing dari segi akademik dan kemahiran
Penguasaan
pelbagai bahasa
• Mampu memberikan peluang kepada murid menguasai
pelbagai bahasa
• Memberikan peluang untuk bersaing di negara luar
• Penemuan penyelidikan
• Perkongsian secara global
• Dapat ditambah baik dan diteliti oleh pakar
untuk meningkatkan mutu pendidikan
Transformasi
kurikulum
• Mengikut acuan negara
• Menyediakan murid yang bersedia menghadapi masa
hadapan.
No comments:
Post a Comment