Globalisasi dalam Pendidikan


Globalisasi dalam Pendidikan

Definisi

Globalisasi merujuk kepada proses yang membolehkan pasaran kewangan dan pelaburan untuk beroperasi di peringkat antarabangsa, sebahagian besarnya adalah hasil daripada pembatalan kawal selia dan peningkatan komunikasi secara berkesan (Collin kamus, 2013). Menurut Financial Time Lexicon (2013), globalisasi menerangkan proses di mana ekonomi serantau dan negara, masyarakat dan budaya telah menjadi bersepadu melalui rangkaian perdagangan global, komunikasi, imigresen dan pengangkutan.
 

Globalisasi juga menyediakan platform untuk semua orang tanpa mengira bangsa, kaum, warna kulit, status dan latar belakang untuk bersaing secara adil dalam mana-mana bidang. Globalisasi telah membawa kedua-dua kesan positif dan negatif dalam banyak aspek kehidupan kita terutamanya pendidikan. Ini kerana pendidikan adalah salah satu bidang yang banyak dipengaruhi oleh persekitaran dan perlu menyesuaikan diri dengan perubahan pesat di seluruh dunia.

Isu-Isu Semasa dalam Globalisasi Pendidikan

Impak globalisasi terhadap sektor pendidikan adalah seperti berikut:


·                     Penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa ilmu dan bahasa antarabangsa. 
·                     Pendidikan di negara ini terbuka kepada dunia luar di mana universiti-universiti asing       
              dibenarkan untuk menubuhkan cawangan mereka di sini.
·                     Peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi akan meningkat apabila banyak kolej
              swasta dan universiti telah ditubuhkan.
·                     Penekanan dalam penilaian dan penggunaan teknologi komunikasi maklumat (TMK) dalam
              proses pengajaran dan pembelajaran.
·                     Internet sebagai sumber maklumat dan komunikasi.
·                     Peranan guru-guru di dalam kelas lebih kepada pemudah cara.
·                     Guru perlu celik ICT dalam menjalankan kerja-kerja pentadbiran.
·                     Pelajar-pelajar kita mampu bersaing dalam pasaran buruh global.
·                     Persaingan yang adil di kalangan institusi pengajian tinggi.
·                     Pembelajaran sepanjang hayat boleh dicapai dengan peluang pembelajaran yang disediakan.
·                     Perkongsian pengetahuan terutamanya penemuan baru hasil kajian yang dilakukan di seluruh
              dunia. 
·                     Membolehkan pencapaian matlamat pendemokrasian pendidikan apabila setiap orang diberi
              peluang pendidikan.

Cara-cara Menangani Globalisasi dalam Pendidikan

Kesan globalisasi kepada pendidikan telah mencabar proses pelaksanaan sistem pendidikan di Malaysia kerana kita perlu menyesuaikan diri dan mengikuti trend di seluruh dunia supaya dapat bersaing di peringkat antarabangsa. Cabaran-cabaran yang dihadapi adalah seperti berikut:


·                     Keperluan untuk mengamalkan pembelajaran berterusan 
·                     Penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi
·                     Pentadbiran pendidikan
·                     Pembangunan identiti pelajar
·                     Kualiti Guru
·                     Keperluan untuk mengubah kurikulum selaras dengan peluang globalisasi
·                     Guru-guru tidak bersedia dengan perubahan terutamanya dalam aspek penggunaan ICT dalam
              proses pengajaran
·                     Peningkatan dalam beban kerja
·                     Sikap guru dalam pengajaran di zaman global
·                     Perubahan yang pesat dalam pendidikan akibat globalisasi
·                     Pengaruh negatif kepada identiti pelajar 
·                     Budaya sekolah tidak menyokong peluang pembelajaran cara global

Cara-Cara Menangani Globalisasi dalam Pendidikan.

Sekolah dan guru-guru bertanggungjawab dalam menghasilkan pelajar-pelajar yang mampu untuk bersaing dalam era globalisasi ini. Pelajar perlu mengamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat dan pembelajaran yang berterusan bagi membolehkan mereka terus berada dalam perubahan yang pesat ini. Guru-guru perlu melengkapkan pelajar dengan keupayaan untuk berkomunikasi secara lisan dan dalam bentuk bertulis dengan menggunakan bahasa antarabangsa seperti Bahasa Inggeris supaya mereka dapat berinteraksi dan berkomunikasi di peringkat antarabangsa. Untuk melibatkan diri secara global, pelajar perlu menguasai kemahiran TMK kerana TMK adalah satu bidang yang pesat berubah. Sekolah dan guru-guru perlu memastikan bahawa kurikulum masa kini membolehkan pelajar menguasai kemahiran kognitif yang berguna dalam menyelesaikan tugas-tugas yang kompleks dan mencabar, di samping menyelesaikan masalah serta menjana pengetahuan baru untuk inovasi. Selain itu, adalah menjadi tanggungjawab guru untuk menekankan aspek etika dan moral serta menyedari kesan negatif penggunakan ICT dalam zaman globalisasi ini.

Impak Globalisasi

Penggunaan bahasa Inggeris
•          Bahasa ilmu dan bahasa pengantarabangsaan
•          Digunakan sebagai bahasa komunikasi untuk berkongsi ilmu
•          Perubahan peranan guru sebagai fasilitator dan bukan penyampai ilmu sepenuhnya.

Persaingan sihat dalam institusi pengajian
•          Meningkatkan mutu pendidikan
•          Menghasilkan reka cipta inovatif.
•          Mewujudkan mata pelajaran baharu - Reka bentuk

Menyediakan peluang-peluang pendidikan
•          Pendidikan jarak jauh
•          Memperkembang bidang ilmu

Kesan
       Aliran tenaga buruh atau sumber manusia
•          Meningkatkan pelajar yang berkemahiran tinggi.
•          Mampu bersaing dari segi akademik dan kemahiran

Penguasaan pelbagai bahasa
•          Mampu memberikan peluang kepada murid menguasai pelbagai bahasa
•          Memberikan peluang untuk bersaing di negara luar
•          Penemuan penyelidikan
•          Perkongsian secara global
•          Dapat ditambah baik dan diteliti oleh pakar untuk meningkatkan mutu pendidikan

Transformasi kurikulum
•          Mengikut acuan negara
•          Menyediakan murid yang bersedia menghadapi masa hadapan.

I-Think Globalisasi Dalam Pendidikan











No comments:

Post a Comment